Alla inlägg den 16 november 2015

Av Arweneye - 16 november 2015 21:05

Jag har insett att jag har lättare att spela i första person när jag spelar Fallout: New Vegas jämfört med Fear3. Jag har lättare att komma in i strategier som spring-ducka-sikta-skjut när jag spelar fallout. Nu ska även sägas att jag inte klarar av att spela fallout i tredje person då jag siktar fel eftersom karaktären hamnar lite snett till vänster om siktet och ser ut att sikta mer åt höger. Så jag siktar dit jag ser vapnet peka istället för siktets markering (som alltid är i mitten på skärmen) vilket resulterar i att jag siktar fel och missar alla skott. Så att spela fallout i första person är något som kommer som en självklarhet, där kan jag röra mig fritt utan att begränsas att min oförmåga att röra mig som jag vill. Jag använder ordet oförmåga då det är så jag upplever det när jag spelar fear3. I fear3 är jag än så länge väldigt begränsad av min oförmåga att få min karaktär att göra som jag vill att den ska göra.

Så att spela i första person är inget som egentligen är främmande för mig... Jag har ägnat många timmar med att sikta och skjuta när jag spelat i första person. Trots detta kämpar jag med fear3 och kommer inte in i strategierna som krävs för att spela fear3 "flytande", de strategier som jag har så lätt för i fallout.


Jag funderar på vad det beror på och varför det är så extrema stora skillnader.

Om jag förstår varför det är så stor skillnad så kanske jag kan dra nytta av det och använda det jag kommer fram till, till min fördel. Jag återkommer om detta när jag kommer fram till något.




UPDATE (18 nov 2015 kl 11.25)


Jag förstår ju att det ligger en del i hur spelen är uppbyggda men jag har svårt att tro att det enbart är det som påverkar. Jag gissar även på att det ligger lite i att fear3 är skräckbaserat men jag kan fortfarande inte släppa den extrema skillnaden och jag har svårt att godta att det enbart är spelens olika uppbyggnader som gör att jag kan röra mig fritt i ena spelet men inte i det andra. Det är samma knappar jag trycker på för att gå, jag kan till och med springa extra snabbt en kort stund i fear3. Så egentligen har jag större möjlighet att röra mig i spelet jag har svårast med. Det är på samma sätt man siktar och skjuter i båda spelen...

I ena spelet (fallout) kan jag spela på svårighetsnivå hard och inte ha något problem alls med att sikta och skjuta medan jag i andra spelet (fear3) kämpar med att sikta och skjuta och det är på en svårighetsnivå som motsvarar easy.

Jag vill tro att det finns någonting i mina kunskaper som jag kan dra nytta av och att det inte enbart är spelets design som påverkar.



UPDATE (18 nov 2015 kl 12.35)


Nu när jag faktiskt tänkt på det så inser jag att jag kanske helt sonika ska ha en ny inställning till spelet och dess genre. Jag ska prova att försöka spela med samma inställning som jag har i fallout, WoW och de andra spelen jag vanligtvis spelar. Vem vet? Resten kanske kommer lite mer naturligt och självmant då. Och jag ska försöka sluta leva mig in så mycket i scenerna då det är den inlevelsen som gör att jag börjar smyga och därefter dör när fiender dyker upp. Om jag "är" min karaktär så upplever jag spelet mer läskigt än om jag aktivt tänker att jag styr en karaktär.


Min nya fokus ska vara "Äh, det är ju bara ett spel" och jag ska aktivt tänka på detta när jag spelar fear3 nästa gång. Jag ska se hur stor skillnaden blir att ändra inställning till den inställningen jag har när jag spelar RPG. För när jag tänker på det så inser jag snabbt att min inställning till spelet är "jag kan inte spela fps" och det är ju faktiskt en väldigt kass inställning att ha. Speciellt om den inställningen hamnar i fokus och stör när man spelar. Vilket jag misstänker att den gjort. Självinsikt 1-0.

Jag återkommer med resultat...

Presentation


Anger is a momentary madness so control your passion or it will control you.

...Fotspår...

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Har du en fråga?

1 besvarad fråga

Skapa flashcards